NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA
15. – 20. May 2023

19. ročník festivalu súčasnej drámy prebiehal v Bratislave od 15. do 20. mája.

Festival Nová dráma/New Drama predstavil domácim a zahraničným divákom 10 inscenácií slovenskej a svetovej drámy, ktoré súťažili o festivalové ceny. Ocenenia boli odovzdané počas slávnostného ceremoniálu 20. mája 2023.

Hlavné mesto žilo v dňoch od 15. do 20. mája 2023 novou drámou a festival sa tento rok niesol v znamení Divadla v exile. „Podľa slov našich hostí to bol jeden z vydarenejších ročníkov festivalu, zaujal ich nielen hlavným programom ale aj sprievodnými podujatiami, počas ktorých sme väčší priestor ponechali našim dramatikom, performerom a divadlám, aby sa prezentovali a predstavili sa v tom najlepšom svetle,“ hovorí riaditeľka festivalu a Divadelného ústavu Vladislava Fekete. „Festival ani tento rok nesklamal. Priniesol dôležité témy, ktoré reflektujú dianie v spoločnosti a my ako jeho hlavný partner sme radi prispeli k obohateniu verejného priestoru nadviazaním tejto úspešnej spolupráce“, Tomáš Niepel, riaditeľ divízie korporátnych záležitostí SPP.

 

festivalové ceny

O festivalové ceny zabojovalo 10 divadelných inscenácií

Dramaturgická rada festivalu Nová dráma/New Drama 2023 v zložení Zuzana Nemcová Gulíková – divadelná kritička a teatrologička, Zuzana Andrejco Ferusová – divadelná kritička a teatrologička, Jakub Mudrák – režisér, vybrala zo 78 inscenácií pre aktuálny ročník 10 súťažných diel. 

GRAND PRIX NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA

Divadlo: ASTORKA KORZO ´90 
Autor: Ladislav Grosman: Nevesta
Réžia: Juraj Nvota

ZVLÁŠTNA CENA POROTY ZA HUDBU:

MEDZISCÉNA Národné divadlo Košice/Tabačka Kulturfabrik
Ján Mikuš: Otočte kone! (Smrť Jozefa Chovanca)
Réžia: Ján Mikuš

ZVLÁŠTNA CENA POROTY ZA SVETELNÝ DIZAJN:

Slovenské komorné divadlo Martin/Městská divadla pražská 
Lukáš Brutovský: Iokasté
Réžia: Lukáš Brutovský

ZVLÁŠTNA CENA POROTY ZA HERECKÉ VÝKONY KOLEKTÍVU:

Slovenské národné divadlo
Béla Pintér: Špina
Réžia: Ján Luterán

ZVLÁŠTNA CENA POROTY ZA SCÉNOGRAFIU:

Slovenské národné divadlo
Béla Pintér: Špina
Réžia: Ján Luterán

CENA ŠTUDENTSKEJ POROTY:

Divadlo Pôtoň
Iveta Ditte Jurčová – Ela Lehotská: Terra Apathy
Réžia: Iveta Ditte Jurčová

CENA BRATISLAVSKÉHO DIVÁKA:

Divadlo ASTORKA Korzo 90
Ladislav Grosman: Nevesta
Réžia: Juraj Nvota

Vyberali: porota festivalu v zložení Igor Bauersima – predseda poroty (švajčiarsky dramatik, režisér a scénograf), Harold David (spolupredseda francúzskeho festivalu Avignon Off) a Handan Salta (turecká kritička, prekladateľka a autorka).

Na slávnostnom ceremoniáli boli udelené aj ceny súťaže dramatických textov v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2022.

Ceny súťaže DRÁMA 2022      

1.miesto

Eva Prchalová a Tereza Marečková: Žal-uzie

2. miesto nebolo udelené

3. miesto

Branislav Mazúch: Šelijaké veci. Subštancie.  

Ondřej Novotný: Můj otec byl Saturn

Ceny organizátorov a partnerov súťaže DRÁMA 2022:

Cena Činohry SND - Iveta Horváthová: Miesto, kde sa to robí dobre

Cena DJP v Trnave - Pavol Weiss: Krvavé víno

Cena Národného divadla v Košiciach - Kateřina Rudčenková: Cítim se jako norská žena

Cena DJGT vo Zvolene - Jan Daniel: Ježíšku milosrdný

Cena Štúdia 12 - Branislav Mazúch: Šelijaké veci. Subštancie.

Cena Rádia Devín - Branislav Mazúch: Šelijaké veci. Subštancie.

 

súťažné inscenácie

Slovenské národné divadlo
Béla Pintér: Špin

Gaffa / Neskorý zber
Kolektív autorov: matter

Městská divadla pražská / Slovenské komorné divadlo
Lukáš Brutovský: Iokasté

MEDZISCÉNA Štátne divadlo Košice / Tabačka Kulturfabrik
Ján Mikuš: Otočte kone! (Smrť Jozefa Chovanca)

Divadlo ASTORKA Korzo ´90
Ladislav Grosman: Nevesta

Divadlo Jozefa Gregora Tajovského
Marius von Mayenburg: Perplex

Divadlo Petra Mankoveckého
Falk Richter: Nikdy Navždy

Slovenské národné divadlo
Kolektív autorov: 24

Divadlo Stoka
Kolektív autorov: Endokanabinoid

Divadlo Pôtoň
Iveta Ditte Jurčová - Ela Lehotská: Terra Apathy
 

sekcia focus

Divadlo v exile
Prednáška ukrajinského režiséra Olega Liptsina o súčasnej ukrajinskej dráme a divadle.

V Európe je vojna. Veľká vojna so stovkami až tisíckami ľudských obetí, ktoré sú denne zabíjané tými najvyspelejšími a najsofistikovanejšími zbraňami. Súbežne prebiehajú diskusie o tom, ako prežiť nukleárnu fázu vojny, ktorá sa môže začať kedykoľvek. Ako ďaleko by sa dostala radiácia a koľko miliónov Európanov by zasiahla? Ľudia sa zúfalo usilujú nájsť odpovede, vysvetlenie – PREČO? ČO JE PRÍČINOU TOHTO VŠETKÉHO? Potrebujeme to pochopiť, aby sme nestratili vieru v seba samých, aby sme zostali racionálnymi bytosťami, aby sme prežili. Možno to znie prehnane, ale myslím si, že bez tohto pochopenia nedokážeme nášho nepriateľa poraziť.

Jedným z hlasov, ktorému ľudstvo načúva, je aj divadlo – ľudia očakávajú, že im niektoré veci dokáže objasniť, uistiť ich, že sa vieme učiť a zlepšovať. Keď sa začala vojna, neustále som sa pýtal sám seba: „Čo mám robiť? Ako je teraz možné reagovať?“ Jedinou možnou odpoveďou bolo: „Rob divadlo! Rob ho preto, aby si pochopil túto dobu, realitu, ale aj zmysel skúseností, ktoré si získal.“ Som presvedčený, že i mnohí ďalší umelci sa dopracovali k rovnakému záveru, pretože je to jediná dôstojná reakcia na šialenstvo tejto absolútne nespravodlivej a zákernej vojny.

Hlavným posolstvom divadla v exile nie je usilovať sa o prerozprávanie udalostí ani priniesť zábavu či spoločne smútiť. Naopak, dôležité by malo byť objavovať a vysvetľovať zmysel, podstatu našej skúsenosti. A toto objavovanie by malo vrhnúť svetlo na dobro i zlo, oddeliť ich od seba a zastaviť rozklad ľudskosti. Typickou črtou súčasného ukrajinského umenia je, že práve toto svetlo vyžaruje z jeho vnútra. Možno to ani nie je priamo jeho zásluha, ale skôr jeho osud a úloha v dnešných dňoch. Ukrajinské divadlo by malo ponúkať priamy, vnútorný pohľad na zlo tejto vojny, ukazovať, ako nás môže boj o prežitie niečo naučiť, ako sa vieme podeliť o skúsenosti získané v centre katastrofického diania s tými, ktorí sú mimo neho. Práve preto je dôležité zamerať sa na ukrajinské divadlo – umožní nám to zažiť a precítiť divadlo v exile ako zdroj vnútorného svetla. 

Oleg Liptsin (1960)

Ukrajinsko-americký divadelný režisér, herec a pedagóg, zakladateľ a umelecký vedúci jedného z prvých nezávislých divadelných súborov na Ukrajine – THEATERCLUB/KIEV (1988 – 1995). V roku 2010 získal titul PhD. v odbore dejiny umenia a je autorom metadivadelného konceptu v programe divadelných štúdií. Režíroval viac ako 50 divadelných inscenácií a nezávislých divadelných projektov po celom svete. K jeho najnovším dielam patria Demiurg, podľa textov Bruna Schultza, a Euripidova Medea, ktoré inscenoval v Národnom divadle v Kyjeve. V Štokholme realizoval medzinárodný nezávislý projekt Bulgakov v exile. Aktuálne v Slovenskom národnom divadle v Bratislave pripravuje adaptáciu Gogoľovho diela Ako sa Ivan Ivanovič a Ivan Nikiforovič rozkmotrili.

Ukrajinská dráma

Pavlo Arie: Denník prežitia civilného obyvateľa mesta vo vojnových podmienkach

Natalia Vorožbyt: Zlé cesty

Maksym Kuročkin: Rusofóbia

Antológia súčasnej ukrajinskej drámy prináša hry svetovo známych dramatikov Natalie Vorožbyt, Maksyma Kuročkina a pre slovenské prostredie objavuje tvorbu dramatika, režiséra a konceptuálneho umelca Pavla Arieho. Tri hry, ktoré boli napísané v rozmedzí rokov 2013 – 2022, rozprávajú o vojne a o tom, čo jej predchádzalo.

Do širšieho kultúrneho a literárneho kontextu Ukrajiny uvádza slovenských čitateľov v úvodnej štúdii divadelný kritik, spisovateľ a prekladateľ z ruštiny a ukrajinčiny John Freedman. Štúdiu z anglického jazyka preložila Jana Juráňová.

Autormi prekladov z ruského a ukrajinského jazyka sú Ján Štrasser a Valéria Juríčková.

Edícia Nová dráma/New Drama

Prvé vydanie

sprievodné podujatia

IGOR BAUERSIMA – MASTERCLASS

Masterclass švajčiarskeho dramatika, patróna festivalu.

VÝZNAM V DIVADLE

V tohtoročnom Masterclass Igor Bauersima upriami pohľad na vzťah medzi filozofiou a divadelnou hrou, resp. umeleckým dielom vo všeobecnosti. Bude skúmať spojitosť medzi zámerom autora a vnímaním jeho diela. Je význam hry definovaný vnímaním diváka alebo je obsiahnutý v hre samotnej? Má každá hra len jeden význam alebo je ich toľko, koľko je divákov? A ako to môžeme vedieť ? O čom je divadelná hra? A čo hra komunikuje? Aké sú prvky, ktoré určujú jej význam? Aká je úloha postáv, pokiaľ ide o význam hry? Aká je úloha zápletky v kontexte významu celej hry? Bauersima bude na nastolené otázky odpovedať prostredníctvom vlastnej dramatickej tvorby. 

Masterclass bude vedený v anglickom jazyku.

Igor Bauersima 
Tri hry
&
Malé múzeum súvislostí 

Igor Bauersima je aktuálne jedným z najznámejších a najhrávanejších divadelných autorov nemeckej jazykovej oblasti. V knihe Žiť naplno. Malé múzeum súvislostí prinášame tri z jeho hier, ktoré reprezentujú rôzne oblasti autorovho záujmu: TATOO, MOLIÈROVA BERENIKA a POST SCRIPTUM. Súčasťou knihy je aj obsiahly Epilóg, ktorý Bauersima napísal priamo pre slovenské vydanie, a kde okrem iného reflektuje svoj prístup k dramatickej tvorbe.

Preložili Peter Lomnický, Adam Bžoch, Janka Lizáková. 

Edícia Nová dráma/New Drama

IGOR BAUERSIMA (1964)

Jeho rodina v roku 1968 emigrovala z Prahy do Paríža, no nakoniec sa usadila vo Švajčiarsku. Pred tým, ako sa začal venovať divadlu, študoval architektúru v Lausanne a Zürichu, hral v „punk jazz“ formáciách a nakrúcal krátke filmy. Doteraz napísal viac ako tridsaťpäť divadelných hier, medzi nimi aj drámu norway.today, vďaka ktorej sa stal najhranejším súčasným dramatikom v nemecky hovoriacich krajinách. Ako režisér a scénograf je od začiatku deväťdesiatych rokov priekopníkom v práci s videom na javisku. V roku 2000 začal písať a režírovať pre veľké scény v Düsseldorfe, Hannoveri, Zürichu, pre viedenský Burgtheater, divadlo v Josefstadte, opery v Stuttgarte a Antverpách. Bauersimove texty sa vyznačujú univerzálnymi témami, rýchlymi dialógmi, štipľavými poznámkami a lakonickým zmyslom pre humor. Jeho ostrá obhajoba slobody jednotlivca a výsmech zacielený na charakter doby často vyvolávajú ostré polemiky. Hoci Bauersimove diela priamo alebo implicitne riešia veľmi kontroverzné otázky, tešia sa úspechu u divákov aj kritiky. Jeho hry boli preložené do vyše tridsiatich jazykov a inscenované vo viac ako dvesto divadlách po celom svete. Medzi najznámejšie patria tituly Context, Tattoo, Future de Luxe, 69, Bérénice de Molière. Jednou z jeho najnovších inscenácií je Post Scriptum, ktorá mala premiéru vo viedenskom Schauspielhause.

GOOD TO KNOW...

Úvod k súťažným inscenáciám

NOVÁ DRÁMA – NOVÉ IMPULZY

Prezentácia festivalu Avignon OFF. Prednáška Harolda Davida priblíži model fungovania tohto jedinečného festivalu.

Každý rok sa v mesiaci júl premení Avignon na festivalové mesto, ktorého divadlá i ulice doslova zaplavia tisícky umelcov. Avignon OFF je unikátny model festivalu, ktorý každé leto víta bohatstvo a rozmanitosť národnej i medzinárodnej umeleckej tvorby. Na podporu tohto podujatia, jeho organizácie a budúceho vývoja vzniklo v roku 2006 združenie Avignon Festival & Compagnies (AF&C). Festival Nová dráma/New Drama má česť privítať spolupredsedu združenia Harolda Davida, ktorý v prezentácii priblíži model fungovania tohto jedinečného francúzskeho festivalu.

Medzinárodná konferencia organizovaná Divadelným ústavom v spolupráci so Slovenským centrom AICT.

Vojna na Ukrajine, autoritatívne politické režimy v Bielorusku, Rusku i v iných krajinách sveta obmedzujú umelcov v slobode a tvorbe. Odpoveďou môže byť vnútorný exil – otvorená revolta, boj proti režimu alebo, naopak, úplné stiahnutie sa do úzadia, a tak isto vonkajší exil – emigrácia, exil a tvorba v slobodných demokraciách. Boj s politickým režimom, prenasledovanie, opustenie svojej rodnej krajiny, strata zázemia, adaptovanie sa na nové životné podmienky a ďalšie problémy spojené s exilom spôsobujú mnoho tráum a stavajú emigrantov pred ťažké životné, profesijné a umelecké rozhodnutia. Žiaľ, ako v minulosti, tak aj dnes musia umelci čeliť týmto problémom.

Na druhej strane, emigrácia a exil už nemusia znamenať len vynútenú reakciu na nepriaznivú vojnovú, ekonomickú či politickú situáciu v danej krajine. V časoch globalizácie a multikulturalizmu a v kontexte divadla a umenia naberá slovo exil celkom nové významy. Možnosť dobrovoľného exilu, či už vnútorného, alebo vonkajšieho, môže pre umelcov znamenať príležitosť objavovať, prepájať, negovať či transformovať umelecké tradície domovskej krajiny s krajinou exilu. Dobrovoľný exil a globálna migrácia sa dajú chápať ako jeden z fenoménov, ktoré ovplyvňujú súčasnú podobu divadla.

Medzinárodná konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu a mapovať ako historický, tak aj súčasný kontext divadla a dramatickej tvorby v exile a rovnako prehĺbiť a definovať súčasný stav divadla v globalizovanom svete.

Program konferencie:

Štvrtok, 18. mája:

9.30 – 10.00 Registrácia a úvodné slovo

doc. Mgr. art. Vladislava Fekete, ArtD.riaditeľka Divadelného ústavu, Bratislava, Slovensko

Mgr. Michaela Mojžišová, PhD.predsedníčka Slovenského centra AICT, Slovensko

prof. Patrice Pavis, profesor divadelných štúdií, Francúzsko

10.00 – 12.00 Prvá časť:

Exil umelcov, exil hier a ich inscenovanie

prof. Patrice Pavis (Francúzsko)

Aktivity gréckych politických utečencov vo východnej Európe (1949 – 1956): od krajín bývalej Juhoslávie po Taškent, ZSSR

Tasos Angelopoulos, PhD. (Grécko)

Exil jako heterotypie české avantgardy

Mgr. Otto Drexler (Česká republika)

Rozprávka ako priestor vnútorného exilu

prof. Nadežda Lindovská, PhD. (Slovensko)

12.00 – 13.00 Obedná pauza

13.00 – 15.00 Druhá časť:

Pád človeka a vzostup etiky: exilové hry Ivany Sajko

prof. Darko Lukić, PhD. (Chorvátsko/Nemecko)

Medzipriestor

Mischa Twitchin, PhD. (Veľká Británia)

Sloboda – intimita prekračujúca hranice sveta

PhDr. Dáša Čiripová, PhD. (Slovensko)

Po každej časti nasleduje diskusia.

Konferenciu moderuje profesor Patrice Pavis.

Piatok, 19. mája:

9.50 – 10.00 Úvodné slovo

doc. Mgr. art. Vladislava Fekete, ArtD.

prof. Patrice Pavis

10.00 – 12.00 Prvá časť:

Migračné naratívy ako pedagogická úloha divadla

prof. Stephen Elliot Wilmer (Írsko)

Vojna a epocha v mestách...

Lasha Chkhartishvili, PhD. (Gruzínsko)

Pamäť ako pilier identity v exile vs. pamäť ako zdroj traumy v dokumentárnom divadle

Mgr. Iryna Serebriakova (Ukrajina)

V kreatívnom obkľúčení: ukrajinská exilová dramaturgia

Sasho Ognenovski, PhD. (Severné Macedónsko)

12.00 – 13.30 Obedná pauza

13.30 – 15.00 Druhá časť:

Komunita a jej problémy: estetické obmedzenia divadla v prípadoch vysídlenia

Richard Pettifer (Nemecko/Austrália)

Národné divadlo v exile. Tvorivý protikrízový manažment (praktické otázky) (ONLINE)

Mgr. Volha Kulikouskaya (Bielorusko)

Všetci naši migranti: miesto a vysídlenie v izraelskom divadle (ONLINE)

Sarit Cofman-Simhon, PhD. (Izrael)

15.00 – 15.30 Záverečná diskusia a slovo na záver

Po každej časti nasleduje diskusia.

Konferenciu moderuje profesor Patrice Pavis.

 

DIVADLO TU A TERAZ: OSOBNÉ AJ POLITICKÉ

Diskusia s dramaturgickou radou o súťažných inscenáciách.

festivalový tím

Čestná riaditeľka Zuzana Kronerová 
Riaditeľka festivalu Vladislava Fekete
Výkonný riaditeľ Dušan Poliščák
Programová riaditeľka Anna Šoltýsová
Dramaturgická rada Zuzana Gulíková Nemcová, Zuzana Andrejco Ferusová, Jakub Mudrák
Sprievodný program Anna Šoltýsová (Trojboj), Jakub Mudrák (medzinárodná konferencia), Andrea Domeová (prezentácia publikácií)
PR a marketing Katarína Morsztynová
Koordinácia dobrovoľníkov, Štúdio 12 Ivona Solčániová
Ubytovanie hostí Diana Selecká
Vizuálna identita Martin Mistrík

Fotogaléria

Ohlasy

„V poradí 19. ročník festivalu sa nesie v znamení témy Divadlo v exile.“

„Festival Nová dráma/New Drama, venovaný súčasnej dráme na slovenských javiskách, sa tento rok uskutoční 15. až 20. mája v bratislavských divadlách.“

„Obľúbená herečka Zuzana Kronerová je už dlhé roky patrónkou a čestnou riaditeľkou divadelného festivalu Nová dráma/New Drama.“

„Dušan Poliščák, Anna Šoltýsová a Zuzana Kronerová nám v štúdiu predstavili aktuálny ročník divadelného festivalu Nová dráma/New drama, ktorý sa začína už o pár dní v Bratislave.“

„Práve dnes štartuje 19. ročník festivalu Nová dráma/New Drama, ktorá fanúšikom divadla dáva možnosť pozrieť si v Bratislave za šesť dní to najlepšie a najprogresívnejšie zo súčasnej dramatiky.“

„Počas najbližšieho týždňa predstaví výber inscenácií, ktoré v uplynulom roku vznikli na domácej divadelnej scéne.“

„Nová dráma 2023 privíta vyše 30 zahraničných hostí a mnohí z nich sa so slovenským divadlom stretnú prvýkrát.“

„Máme veľkú radosť z energie, ktorú priniesli študentky a študent 4. ročníka divadelných štúdií VŠMU, ktorí pre 19. Ročník festivalu zostavujú online festník. <br /> Ivana Topitkalová, Šimon Frolo a Petra Veltyová.<br /> Počas festivalu si vás nájdu na sociálnych sieťach Novej drámy a časopisu Reflektor podnetné informácie o priebehu festivalu, ankety a rozhovory.“