hlavný obrázok
galéria
galéria

17. 5. 15:00
(120 minút)

SND – Modrý salón

Trojboj

Inscenované čítanie finálových textov je vyvrcholením súťaže DRÁMA 2024 o najlepší pôvodný dramatický text v slovenskom a českom jazyku.

Réžia: Jakub Matejčík

Účinkujú: Dávid Selecký, Mário Houdek, Jerguš Horváth, Adriána Moravčíková

Trojboj vznikol pred dvadsiatimi štyrmi rokmi ako pokus predstaviť formou inscenovaných čítaní finálové texty súťaže DRÁMA – súťaže pôvodných slovenských a od roku 2010 aj českých dramatických textov. Od roku 2005 sa Trojboj koná v rámci festivalu Nová dráma/New Drama. Organizátormi súťaže DRÁMA 2024 sú Divadelný ústav, Činohra Slovenského národného divadla, Divadlo Jána Palárika v Trnave, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene, Scéna JORIK Bábkového divadla Košického kraja, Činohra Národného divadla (Praha, Česká republika) a Štúdio 12, divadelná platforma Divadelného ústavu. Partnerom súťaže je Slovenská televízia a rozhlas – Rádio Devín.

Aj tento rok pokračuje Trojboj v tradícii prezentovania nových autoriek a autorov. Ambíciou podujatia je stimulovať záujem divákov o súčasnú dramatickú tvorbu a zároveň osviežiť spôsob jej inscenačného uchopenia. Finálové texty predstaví tvorivý tím prostredníctvom krátkeho inscenovaného úryvku. Súčasťou Trojboja bude aj tento rok diskusia s autorkami a autormi, tvorcami inscenovaného čítania úryvkov finálových textov a s odbornou porotou súťaže DRÁMA 2024 o možnostiach a limitoch slovenskej a českej súčasnej drámy či o dramatických súťažiach ako takých.

Do 25. ročníka súťaže DRÁMA 2024 bolo prijatých 47 súťažných dramatických textov, z toho 24 textov v českom a 23 v slovenskom jazyku.

Porota tento rok pracovala v nasledujúcom zložení: Nina Jacques (dramaturgička Činohry Národného divadla, Praha, ČR), Martina Mašlárová (dramaturgička Divadla Jána Palárika v Trnave), Mário Drgoňa (lektor dramaturgie Činohry Slovenského národného divadla), Lukáš Kopas (umelecký šéf Bábkového divadla Košického kraja) a Vladislava Fekete (riaditeľka Divadelného ústavu).

Meno víťaza/víťazky súťaže DRÁMA 2024 sa dozvieme 17. mája 2025 počas záverečného slávnostného odovzdávania festivalových ocenení festivalu Nová dráma/New Drama 2025. Počas tohto večera udelia svoje ceny aj Činohra Slovenského národného divadla, Divadlo Jána Palárika v Trnave, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene, Scéna JORIK Bábkového divadla Košického kraja, Činohra Národného divadla v Prahe, Štúdio 12 a partner súťaže Rádio Devín.

Režisérom tohtoročného Trojboja je Jakub Matejčík, režisér a spoluzakladateľ divadelného zoskupenia Šerosvit, v ktorom pôsobí ako režisér (Super Wildman alebo Tí druhí, Psi, Diktátor). Vo svojej tvorbe pracuje s princípmi činoherného, bábkového a fyzického divadla. Venuje sa aj tvorbe pre detského diváka a tínedžerov. V súčasnosti pôsobí ako pedagóg herectva na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave.

Profily ocenených:

Michal Belej je autor a režisér, ktorý tvorí prevažne v rámci nezávislého divadla. Niekoľko rokov pôsobil v reklamnej sfére, ktorú po vypuknutí vojny na Ukrajine opustil, aby sa venoval umeniu na voľnej nohe. Svoje prvé hry písal v rámci nezávislého zoskupenia Prvý plán, s ktorým v roku 2020 uviedol inscenáciu Deklarácia závislosti v Slovenskom národnom divadle. Od roku 2022 spolupracuje ako dramatik a režisér s Divadlom NUDE (Cukrová vataCukrová vata: Party Is OverEmily). Inscenáciu Emily hodnotila kritika mimoriadne pozitívne a v roku 2024 bola uvedená na festivlaoch Nová dráma/New Drama v Bratislave, Dotyky a spojenia v Martine a Mezinárodní divadelní festival Regiony v Hradci Králové. V roku 2025 uviedlo Rádio Devín v réžii Júlie Rázusovej Belejovu prvú rozhlasovú hru Irena.

 

Lenka Čepková je slovenská dramatička, scenáristka a dramaturgička. Narodila sa na Myjave. Vyštudovala Vysokú školu múzických umení v Bratislave. Je autorkou divadelných hier: Až do Ameriky (Cena Rádia Devín, Dráma 2013, premiéra Rádio Devín, 2014), Predám Slovensko (projekt Ódy či Frašky?, 2015), Žijeme? (2. miesto v súťaži Talking about borders, Staatstheater Nürnberg, premiéra Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, 2018), Tresky v mrazáku (3. miesto v súťaži Agentury Aura-Pont, 2018). Popritom sa venovala aj tvorbe filmových scenárov:  U štrbavého slona (2016), Toto nie je o nás (Best Screenplay, Melbourne City Independent Film Awards, 2018), Ríbezľák (2017) či Za dverami (2019). Pre rozhlas napísala rozprávky Žiarovka a Električka veteránka (2016), minidrámy Akcia: Matka (2016), Kde je Hanka? (2017) a hry Dobrú noc a sladké sny (2018), Náš Avion (2023). Aktuálne vymýšľa príbehy najmä pre svoje dve dcérky Hanku a Emilku – zatiaľ však bez akejkoľvek ceny.

 

Ján Mičuch je niekoľkonásobným laureátom literárnych súťaží Wolkrova Polianka, Verš a Poviedka. Píše aforizmy, epigramy, básne, fejtóny, kabaretné pásma a rozhlasové hry. Debutoval básnickou zbierkou Ticho, tichšie, horúco (HEVI, 1997), jeho druhou knihou poézie bola zbierka Z blues do úst (Fama Art, 2014). Vyšla mu aj audiokazeta Denník cestovateľa v Supershope (Rádio Bratislava, 1997). Je autorom postmodernej rozhlasovej rozprávky Princezná so zlatou (SRo, 2001). Prvou konvenčnou rozhlasovou hrou je hra Pokecajme si (SRo, 2005), zatiaľ ostatnou je hra Sonja (RTVS 2023). Slovenský rozhlas vyrobil aj jeho štylizovanú rozhlasovú talkshow Beseda z druhej ruky (SRo, 2005), na ktorú nadväzuje séria poviedok o poprednom predstaviteľovi krhútskeho národa PhDr. Alfonzovi Halenárovi. Oyvind, chalupníkov syn je jeho prvou divadelnou hrou.

Foto: Tibor Géci