hlavný obrázok

17. 5. 13:00
(120 minút)

Štúdio 12

Theory Event - Focus Ukrajina

Prednáška ukrajinského režiséra Olega Liptsina o súčasnej ukrajinskej dráme a divadle. Prezentácia publikácie Ukrajinská dráma.

Registrovať sa môžete do 24.4.2023.

Divadlo v exile
Prednáška ukrajinského režiséra Olega Liptsina o súčasnej ukrajinskej dráme a divadle.

V Európe je vojna. Veľká vojna so stovkami až tisíckami ľudských obetí, ktoré sú denne zabíjané tými najvyspelejšími a najsofistikovanejšími zbraňami. Súbežne prebiehajú diskusie o tom, ako prežiť nukleárnu fázu vojny, ktorá sa môže začať kedykoľvek. Ako ďaleko by sa dostala radiácia a koľko miliónov Európanov by zasiahla? Ľudia sa zúfalo usilujú nájsť odpovede, vysvetlenie – PREČO? ČO JE PRÍČINOU TOHTO VŠETKÉHO? Potrebujeme to pochopiť, aby sme nestratili vieru v seba samých, aby sme zostali racionálnymi bytosťami, aby sme prežili. Možno to znie prehnane, ale myslím si, že bez tohto pochopenia nedokážeme nášho nepriateľa poraziť.

Jedným z hlasov, ktorému ľudstvo načúva, je aj divadlo – ľudia očakávajú, že im niektoré veci dokáže objasniť, uistiť ich, že sa vieme učiť a zlepšovať. Keď sa začala vojna, neustále som sa pýtal sám seba: „Čo mám robiť? Ako je teraz možné reagovať?“ Jedinou možnou odpoveďou bolo: „Rob divadlo! Rob ho preto, aby si pochopil túto dobu, realitu, ale aj zmysel skúseností, ktoré si získal.“ Som presvedčený, že i mnohí ďalší umelci sa dopracovali k rovnakému záveru, pretože je to jediná dôstojná reakcia na šialenstvo tejto absolútne nespravodlivej a zákernej vojny.

Hlavným posolstvom divadla v exile nie je usilovať sa o prerozprávanie udalostí ani priniesť zábavu či spoločne smútiť. Naopak, dôležité by malo byť objavovať a vysvetľovať zmysel, podstatu našej skúsenosti. A toto objavovanie by malo vrhnúť svetlo na dobro i zlo, oddeliť ich od seba a zastaviť rozklad ľudskosti. Typickou črtou súčasného ukrajinského umenia je, že práve toto svetlo vyžaruje z jeho vnútra. Možno to ani nie je priamo jeho zásluha, ale skôr jeho osud a úloha v dnešných dňoch. Ukrajinské divadlo by malo ponúkať priamy, vnútorný pohľad na zlo tejto vojny, ukazovať, ako nás môže boj o prežitie niečo naučiť, ako sa vieme podeliť o skúsenosti získané v centre katastrofického diania s tými, ktorí sú mimo neho. Práve preto je dôležité zamerať sa na ukrajinské divadlo – umožní nám to zažiť a precítiť divadlo v exile ako zdroj vnútorného svetla. 

Oleg Liptsin (1960)

Ukrajinsko-americký divadelný režisér, herec a pedagóg, zakladateľ a umelecký vedúci jedného z prvých nezávislých divadelných súborov na Ukrajine – THEATERCLUB/KIEV (1988 – 1995). V roku 2010 získal titul PhD. v odbore dejiny umenia a je autorom metadivadelného konceptu v programe divadelných štúdií. Režíroval viac ako 50 divadelných inscenácií a nezávislých divadelných projektov po celom svete. K jeho najnovším dielam patria Demiurg, podľa textov Bruna Schultza, a Euripidova Medea, ktoré inscenoval v Národnom divadle v Kyjeve. V Štokholme realizoval medzinárodný nezávislý projekt Bulgakov v exile. Aktuálne v Slovenskom národnom divadle v Bratislave pripravuje adaptáciu Gogoľovho diela Ako sa Ivan Ivanovič a Ivan Nikiforovič rozkmotrili.

 

Ukrajinská dráma

Pavlo Arie: Denník prežitia civilného obyvateľa mesta vo vojnových podmienkach

Natalia Vorožbyt: Zlé cesty

Maksym Kuročkin: Rusofóbia

Antológia súčasnej ukrajinskej drámy prináša hry svetovo známych dramatikov Natalie Vorožbyt, Maksyma Kuročkina a pre slovenské prostredie objavuje tvorbu dramatika, režiséra a konceptuálneho umelca Pavla Arieho. Tri hry, ktoré boli napísané v rozmedzí rokov 2013 – 2022, rozprávajú o vojne a o tom, čo jej predchádzalo.

Do širšieho kultúrneho a literárneho kontextu Ukrajiny uvádza slovenských čitateľov v úvodnej štúdii divadelný kritik, spisovateľ a prekladateľ z ruštiny a ukrajinčiny John Freedman. Štúdiu z anglického jazyka preložila Jana Juráňová.

Autormi prekladov z ruského a ukrajinského jazyka sú Ján Štrasser a Valéria Juríčková.

Edícia Nová dráma/New Drama

Prvé vydanie