FALK RICHTER - MASTERCLASS NEMECKÉHO DRAMATIKA, PATRÓNA FESTIVALU
Mimoriadne príbehy – Divadlo. Tanec. Politika.
Postdramatické multimediálne performancie dramatika a režiséra Falka Richtera
Falk Richter je divadelný autor a režisér, ktorého postdramatické hry boli preložené do viac ako štyridsiatich jazykov a ktorého tanečno-divadelné predstavenia sú známe na celom svete. Richter, ktorý žije a tvorí v Berlíne, vytvoril za ostatných 25 rokov pôvodné diela pre mnohé divadlá a festivaly v Európe. Je spolupracujúcim autorom a režisérom divadiel, ako sú napríklad Schaubühne a Divadlo Maxima Gorkého v Berlíne, Theatre National v Štrasburgu alebo Deutsches Schauspielhaus v Hamburgu. V súčasnosti je súčasťou hlavného umeleckého tímu Münchner Kammerspiele a pracuje ako profesor múzických umení na Dánskej národnej akadémii múzického umenia v Kodani.
Richter často pracuje s medzinárodnými zoskupeniami hercov, tanečníkov, hudobníkov či videoumelcov, pričom sa ako autor zameriava na politické, osobné a spoločenské otázky.
V rámci ponúkaného masterclassu predstaví Richter účastníkom ukážky zo svojich diel a odprezentuje kľúčové koncepcie, ktoré stoja za jeho najnovšími umeleckými projektmi. Jeho texty a performancie sú autofikciou, ktorá prepája osobné s politickým, divadlo s tancom a rozprávanie príbehov s postdramatickými textovými fragmentmi. Richter sa venuje aktuálnemu stavu moderných globalizovaných spoločností, meniacich sa mimoriadnych stavov, ako aj naštrbenému vnímaniu reality. Rozprávať bude aj o svojom umeleckom výskume a prístupe k zbieraniu a divadelnému inscenovaniu výrazne osobných príbehov. Richterova divadelná práca je založená na výskume a zaoberá sa naliehavými otázkami dnešných roztrieštených spoločností.
Masterclass bude vedený v anglickom jazyku. Videoukážky Richterovej práce budú v angličtine a nemčine.
Politické divadlo Falka Richtera. Tri hry a dve prednášky
Pod ľadom (Unter Eis)
Fear
Safe Places
Into the Void
Choreografické divadlo medzi činohrou a tancom (Choreografisches Theater zwischen Schauspiel und Tanz)
Divadelný ústav predstavuje vydaním troch divadelných hier a dvoch prednášok popredného nemeckého režiséra a dramatika Falka Richtera, ktorý sa etabloval na divadelnej scéne nielen v rodnom Nemecku, ale aj v iných krajinách.
Zborník obsahuje divadelné hry Fear, Pod ľadom (Unter Eis) a Safe Places a prednášky Into the Void a Choreografické divadlo medzi činohrou a tancom (Choreografisches Theater zwischen Schauspiel und Tanz).
Úvod napísal Tobias Schuster, vedúci dramaturg viedenského divadla Schauspielhaus Wien.
Divadelné hry, prednášky a úvod z nemeckého originálu preložil Adam Bžoch.
Kniha vyšla v edícii Nová dráma/New Drama v roku 2021.
„Z autorových hier prehovára veľká túžba po otvorení pojmu rodiny v súlade s dobou a novými modelmi spolunažívania. Zatiaľ čo odvšadiaľ zaznievajú hádky o tendencii obnovenej nacionalizácie Európy, je nesmierne dôležité ukazovať alternatívne obrazy, ktoré svedčia o živých vzťahoch, oslobodení od korzetu náboženských pravidiel, pričom štruktúra ich identít sa vyznačuje odpojením od národnosti. Divadlo musí vytvárať obrazy, ktoré túto slobodu nepredstavujú ako bremeno, ale ju v nadnárodnej Európe nabíjajú pozitívnou energiou. Hry sú hlasnou, zúrivou obhajobou slobodnej Európy mimo patriarchátu a nacionalizmu.“
(Tobias Schuster)
Falk Richter (1969)
režisér a dramatik
Vyštudoval réžiu v Hamburgu, v roku 1994 nasledovali jeho prvé režijné práce a vtedy aj scénicky debutoval ako dramatik. V roku 1999 sa presadil hrami Boh je DJ a Nothing Hurts ako dramatik a režisér najprv v nemeckojazyčnej oblasti. Čoskoro sa však zaradil – a dodnes patrí – k medzinárodne najvplyvnejším nemeckojazyčným divadelníkom s pracovnými zákazkami na najdôležitejších národných i medzinárodných javiskách, ako napríklad Schaubühne Berlin, Deutsches Schauspielhaus Hamburg, Schauspielhaus Zürich, Maxim Gorki Theater, Burgtheater Wien, Théâtre National de Bruxelles, Dramaten Stockholm, Melbourne Theatre Company, Salzburger Festspiele a Festival d’Avignon. V posledných rokoch čoraz viac rozvíjal s herečkami a hercami, hudobníčkami a hudobníkmi a tanečníčkami a tanečníkmi projekty, ktoré vychádzali z jeho textov. Doteraz vytvoril vyše tridsaťpäť divadelných hier, ktoré sú preložené do viac než tridsiatich jazykov a uvádzajú ich zahraničné divadlá. K najznámejším patria Boh je DJ (Gott ist ein DJ), Electronic City, Pod ľadom (Unter Eis), Im Ausnahmezustand, Trust, Rausch, Fear a Small Town Boy. Medzi jeho posledné autorské produkcie patrí Touch, ktorú pripravil s Anouk van Dijk v Münchner Kammerspiele.