hlavný obrázok
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria

14. 5. 17:00
(90 minút)

...miesto nezadané

vypredané Miesto konania nebolo definované, alebo je nesprávne

Pľúca

Tvorcovia v komornom hracom priestore riešia krízu partnerského vzťahu dnešných tridsiatnikov vo svete zmietanom ekologickými problémami. Úvahy nad tým, koľko ton odpadu človek vyprodukuje za svoj život, sú plné drsných a zarážajúcich faktov, pred ktorými sa nedajú ďalej zakrývať oči.

Inscenácia hry súčasného britského dramatika Duncana Macmillana Pľúca sa priamo dotýka globálnych environmentálnych tém. Tvorcovia v komornom hracom priestore riešia krízu partnerského vzťahu dnešných tridsiatnikov vo svete zmietanom ekologickými problémami. Úvahy nad tým, koľko ton odpadu človek vyprodukuje za svoj život, sú plné drsných a zarážajúcich faktov, pred ktorými sa nedajú ďalej zakrývať oči. Dilema partnerov, či priviesť na tento svet dieťa, je výsledkom pragmatického uvažovania o najprirodzenejšej ľudskej túžbe. Môžeme sledovať bežné starosti všedného partnerského života, ktoré postupne prerastajú aj do oveľa závažnejších globálnych tém o všeobecnej udržateľnosti životného prostredia v ére spotreby a hyperkonzumu. Postavy prechádzajú komplikovanou trajektóriou vzťahu od zamilovanosti, citového vzplanutia, vášnivosti až po vzájomné odcudzenie a bolestný rozchod. Režisér si vystačil s intímnym prázdnym priestorom s príznačnou umelohmotnou odpadovou nádobou a fóliovou stenou ohraničujúcou priestor  dezinfekcie. Autenticky presný herecký výraz Ivany Kubáčkovej a Michala Režného v takmer dokonalom zladení istotne zaujme svojím veľkým zmyslom pre civilnosť, skratku, slovnú disciplinovanosť, prirodzený naturel s rezonujúcou výpovednou hodnotou.

Duncan Macmillan: Pľúca
OZ per.ART
PREKLAD Martin Ondriska 
DRAMATURGIA Lenka Garajová 
SCÉNA Zuzana Hudáková 
KOSTÝMY Zuzana Hudáková 
PRODUKCIA Lenka Görfölová 
RÉŽIA Michael Vyskočáni 
HRAJÚ Ivana Kubáčková, Michal Režný 
PREMIÉRY 15. 5. a 11. 9. 2017
Inscenácia vznikla v spolupráci s Divadlom ASTORKA Korzo ʼ90.

foto Martin Civáň

Vstupné: 7 eur / 5 eur študenti

CV autorov ↓

O. z. per. ART

Občianske združenie per.<br /> ART vzniklo počas štúdia jeho<br /> členov na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v roku 2013 s&nbsp;cieľom<br /> podpory a realizácie divadelnej a&nbsp;filmovej tvorby na Slovensku. Združujeme<br /> a&nbsp;prepájame študentov a&nbsp;absolventov rôznych umeleckých odborov,<br /> ktorých spája láska k&nbsp;umeniu, najmä k&nbsp;divadlu. Každoročne<br /> pripravujeme nové produkcie, radi objavujeme nové zaujímavé texty a divadelné<br /> hry, vyhľadávame skôr komorné priestory rôznych divadiel, ktoré nám ponúkajú<br /> bližší kontakt s&nbsp;publikom a&nbsp;vytvárame zaujímavé spolupráce<br /> s&nbsp;profesionálnymi divadlami, zatiaľ najmä v&nbsp;Bratislave. Výkonnou<br /> riaditeľkou združenia a&nbsp;produkčnou všetkých inscenácií je Lenka Görfölová.

Duncan Macmillan
1980

<span>Duncan Macmillan je britský autor a&nbsp;režisér mladšej<br /> strednej generácie. V&nbsp;súčasnosti svoj čas rozdeľuje medzi prácu pre<br /> divadlo, rozhlas a&nbsp;televíziu, najmä pre britskú verejnoprávnu BBC. Väčšina<br /> jeho najvýznamnejších hier sa zaoberá súčasnou sociálno-politickou problematikou:<br /> Hra <i>Pľúca </i>(<i>Lungs</i>; cena pre najlepšiu hru na Off West End Awards 2013) rozoberá<br /> otázky rodičovstva, <i>Ľudia, miesta<br /> a&nbsp;veci </i>(<i>People, Places and Things</i>)<br /> problémy drogovej závislosti, <i>Every<br /> Brilliant Thing</i> (<i>Všetky skvelé veci</i>)<br /> zasa tému samovraždy. Rad Macmillanových hier režírovala renomovaná britská<br /> režisérka Katie Mitchell;&nbsp;tieto inscenácie úspešne hosťovali na<br /> berlínskych Theatertreffen aj na festivale v&nbsp;Avignone. </span>

Michael Vyskočáni
1988

<span>V&nbsp;roku 2013 absolvoval odbor divadelnej réžie<br /> a&nbsp;dramaturgie na Vysokej škole múzických umení v&nbsp;Bratislave. Ako<br /> režisér hosťoval v&nbsp;Trezore Divadla Astorka<br /> Korzo ʼ90 (<i>Striptíz uväznený v&nbsp;Trezore</i> podľa hry Sławomira Mrożka <i>Strip-tease</i><span>,<i> </i></span>2015, Duncan Macmillan:<i><br /> Pľúca</i>, 2017); v&nbsp;Mestskom divadle Žilina (Lenka Garajová: <i>Smrť<br /> obchodného ©</i><span>,<i> </i></span>2016),<br /> ďalej v&nbsp;SKD Martin (Marta Guśniowska: <i>Anjelik, žirafa a stolček alebo o<br /> (ne)zmysle</i>, 2014), v&nbsp;DJP v&nbsp;Trnave (Ivan Vyrypajev: <i>Letné osy,<br /> ktoré nás štípu ešte aj v&nbsp;novembri</i>, 2017) či v&nbsp;Divadle<br /> v&nbsp;podpalubí (Keith Huff: <i>Vytrvalý dážď</i>, 2018).</span>

Divadlo ASTORKA Korzo ʼ90

<span>Divadlo ASTORKA Korzo ʼ90 sa od svojho založenia (1990)<br /> hlási k tradícii Divadla na korze, ktoré sa preslávilo objavnými<br /> dramaturgickými a režijnými postupmi. Popri moderných interpretáciách<br /> klasických hier venuje dnes divadlo pozornosť i súčasným dramatickým textom.<br /> Výnimočnou udalosťou bolo prvé autorské divadlo <i>Jama deravá</i> v&nbsp;réžii<br /> Michala Vajdičku (2015), ktoré s&nbsp;veľkým úspechom hosťovalo<br /> v&nbsp;bruselskom BOZAR, na festivale Nová dráma/New Drama 2016 a&nbsp;na MDF<br /> Divadelná Nitra 2016.</span><br /> <br /> <span>Divadlo i&nbsp;jednotliví účinkujúci a&nbsp;tvorcovia sú<br /> držiteľmi mnohých divadelných ocenení, ako napríklad: Dosky (<i>Les, Meštiaci, Historky z&nbsp;Viedenského lesa,<br /> Kvarteto, Gazdova krv</i>), Ceny a&nbsp;prémie Litfondu, Cena bratislavského<br /> diváka (<i>Kométa</i>), Hlavná cena Don Quijote na festivale v&nbsp;Belehrade (<i>Mesiac<br /> na dedine</i>) – a&nbsp;mnohých ďalších.</span>