hlavný obrázok
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria

15. 5. 15:00
(100 minút)

SND – Modrý salón

Kabaret Normalizácia alebo Modlitba pre Martu

Aj dnes, pol storočia od vpádu vojsk Varšavskej zmluvy na územie Československa, je potrebné pripomínať si ľudí, ktorí svojím charakterom a morálkou bojujú proti pokrivenému systému.

Marta Kubišová je osobnosť, ktorú nepoznáme len pre jej spevácky talent, ale aj pre občianske postoje, ktoré jej často znepríjemňovali život v minulom režime. Hoci jej hudobná kariéra aj súkromie pre odpor voči štátnemu zriadeniu narážali na tlak a šikanu politickej moci, ona sa odmietla podriadiť a ustúpiť. Aj dnes, pol storočia od vpádu vojsk Varšavskej zmluvy na územie Československa, je potrebné pripomínať si ľudí, ktorí svojím charakterom a morálkou bojujú proti pokrivenému systému. Režisér Matúš Bachynec sa na danú dobu pozerá s niekoľkogeneračným odstupom človeka, ktorý ju nezažil, ale pociťuje jej stále aktuálne presahy do súčasnosti. Ide už o druhú jeho angažovanú inscenáciu v Modrom salóne SND. Kabaret stojí predovšetkým na predstaviteľke Marty. Monika Potokárová, jedna z najmladších talentovaných posíl súboru SND, ju stelesňuje vyspelo a s osobitým zanietením – hladko strieda herecké party, v ktorých ukazuje mimoriadne životaschopnú, ale aj trpiacu ženu, so speváckymi výstupmi. V tých herečka naplno využíva svoj hlasový fond a v piesňach odkrýva ďalšie roviny života a tvorby Marty Kubišovej.

Matúš Bachynec: Kabaret Normalizácia alebo Modlitba pre Martu
Činohra Slovenského národného divadla
DRAMATURGIA Lucia Mihálová
SCÉNA A KOSTÝMY Ján Husár
POHYBOVÁ SPOLUPRÁCA Juraj Letenay
RÉŽIA Matúš Bachynec
HRAJÚ Monika Potokárová, Silvia Holečková, Daniel Žulčák
PREMIÉRA 7. 12. 2017

foto Jozef Barinka

CV autorov ↓

Slovenské národné divadlo
1920

<p>Slovenské národné divadlo vzniklo v&nbsp;roku 1920 a&nbsp;je jednou z&nbsp;najvýznamnejších kultúrnych inštitúcií na Slovensku. Tvoria ho tri zložky so stálym profesionálnym umeleckým súborom – Činohra, Opera a&nbsp;Balet. V&nbsp;súčasnosti využíva na prevádzku svoju&nbsp;Novú budovu, v&nbsp;ktorej od roku 2007 sídli prevažná časť divadla. Divadlo vydáva interný mesačník <em>Portál. </em>Činoherné inscenácie vznikajú v&nbsp;troch priestoroch, v&nbsp;Sále činohry s&nbsp;najväčšou diváckou kapacitou, v&nbsp;menšom Štúdiu určenom pre komorné produkcie a&nbsp;v&nbsp;Modrom salóne, ktorý je laboratórnou scénou SND, otvorenou aj pre mimodivadelné projekty, scénické čítania, diskusie. Divadlo tiež iniciuje edukačné projekty, ktorých cieľom je intenzívnejšie prepojenie činnosti divadla s&nbsp;verejnosťou a&nbsp;vstupovanie umenia do spoločenského diskurzu.</p>

Matúš Bachynec
1991

<span>Rodák<br /> z&nbsp;Trenčína, vyštudoval divadelnú réžiu na Vysokej škole múzických umení v&nbsp;Bratislave<br /> a&nbsp;momentálne pracuje na dizertačnej práci na tému <i>Spoločensko-kritické režijné koncepcie v Divadle<br /> SNP v období normalizácie</i><span>. Už počas vysokoškolského štúdia zaujal inscenáciou<br /> Timravinej prózy <i>Všetko za národ</i>,<br /> ktorú uviedol na školskej scéne v&nbsp;Divadle LAB. V&nbsp;súčasnosti pôsobí<br /> ako hosťujúci režisér v&nbsp;oblastných repertoárových divadlách, ale režíroval<br /> aj v činohre Slovenského národného divadla – jeho najnovšiu spoluprácu<br /> s&nbsp;týmto súborom predstavuje práve festival Nová dráma. </span></span>